פלסטין

Date unavailable - שעון ירושלים

ישראל מתעקשת על נוכחות צבאית בלבנון ובעזה... והצעה אירופית ל'קואליציה' חלופית ליוניפי"ל

ממשלת ישראל הודיעה רשמית כי אין מגבלת זמן לנסיגת כוחותיה מדרום לבנון, רצועת עזה והשטחים הסוריים, והדגישה את המשך הפעולות הצבאיות עד להשגת יעדיה הביטחוניים. הצהרות אלו הגיעו בעיתוי רגיש, במקביל לתחילת סבב שיחות חדש בוושינגטון בתיווך אמריקאי, שמטרתו להגיע להרגעת המצב האזורי.

שר הביטחון הישראלי, ישראל כץ, אישר במהלך טקס צבאי כי צה"ל מתכוון לשמור על נוכחותו במה שכינה 'אזורי הביטחון' לפרקי זמן בלתי מוגבלים. כץ הסביר כי מגמה זו נועדה להגן על ההתנחלויות הישראליות מפני האיומים שמציבים הפלגים החמושים והגורמים הג'יהאדיסטים בחזיתות אלו.

כץ הדגיש את התנגדותה המוחלטת של תל אביב לכל לחץ בינלאומי שעלול להיות מופעל כדי לדחוף אותה לנסיגה מוקדמת מדרום לבנון, וראה בנוכחות הצבאית הישירה את הערובה היחידה למניעת התקפות עתידיות. הוא ציין כי ניסיון העבר הוכיח את הצורך של ישראל בשליטה מבצעית ישירה כדי לאבטח את גבולותיה הצפוניים והדרומיים.

מצידו, ראש הממשלה בנימין נתניהו נתן אור ירוק לצבא להמשיך לפעול בחופשיות מלאה בתוך השטחים הלבנוניים, והדגיש כי הכוחות יישארו שם כל עוד הצורך הביטחוני יחייב זאת. נתניהו ראה בחופש הפעולה הצבאי את הכלי העיקרי להבטחת אי-חזרת האיומים לאזורי הגבול.

באותו הקשר, דובר ממשלת ישראל, דוד מנסר, הבהיר כי כל פריסה מחדש של כוחות בדרום לבנון קשורה באופן אורגני לפירוק חיזבאללה מנשקו ונטרול יכולותיו הלחימתיות. מנסר הוסיף כי ישראל לא תחזור על טעויות העבר, בהתייחסו להחלטות בינלאומיות קודמות שלא הצליחו לפנות את האזור מנשק.

במישור הבינלאומי, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני חשפו תוכנית להקמת 'קואליציה' רב-לאומית שתטול על עצמה את המשימות הביטחוניות בלבנון לאחר תום מנדט כוחות יוניפי"ל. הצעה זו נועדה לחזק את ריבונות המדינה הלבנונית ולתמוך בצבאה הלאומי כדי למנוע הפיכת הדרום לבסיס להסלמה.

מלוני הדגישה במהלך פגישה בעיר אנטיב הצרפתית כי התיאום בין רומא לפריז נועד למנוע היווצרות ואקום ביטחוני מסוכן באזור הגבול לאחר דצמבר 2026. ההנהגה האיטלקית סבורה כי נוכחות כוח בינלאומי עם מנגנוני פעולה חדשים עשויה לתרום לייצוב האזור באופן יעיל יותר מהנוסחאות הנוכחיות.

מהלכים אירופיים אלו מגיעים על רקע החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לסיים את משימת כוח האו"ם הזמני בלבנון (יוניפי"ל) עד סוף השנה הבאה. כוח זה כולל כיום כ-7,500 חיילים המייצגים 50 מדינות, אך יעילותו הייתה נתונה לביקורת מתמדת מצד ישראל וארצות הברית.

מצידו, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הזהיר מפני הסיכונים של היעדר נוכחות צבאית של האו"ם בלבנון, והדגיש את הצורך למצוא נוסחה חלופית שתבטיח את המשך הפיקוח הבינלאומי. עם זאת, הצעתו של גוטרש מתמודדת עם אתגרים גדולים לאור המגמה הישראלית לכפות מציאות ביטחונית חדשה המבוססת על כוח צבאי ישיר.

הנתונים בשטח מצביעים על כך שהאזור מתקדם לעבר שלב של מורכבות פוליטית וצבאית, כאשר הרצון הישראלי לכיבוש ארוך טווח מצטלב עם המאמצים האירופיים לבינאום התיק הביטחוני. גורל דרום לבנון נותר תלוי בין תוצאות המשא ומתן בוושינגטון לבין המהלכים הצבאיים המתבצעים בשטח.

עלינו להישאר באזור הביטחון בלבנון, בסוריה ובעזה, ולא לפרק זמן מוגבל, כדי להגן על תושבינו וקהילותינו.

תגים

שתף את דעתך

ישראל מתעקשת על נוכחות צבאית בלבנון ובעזה... והצעה אירופית ל'קואליציה' חלופית ליוניפי"ל

ניוזלטר

היה הראשון לדעת את החדשות החשובות ברגע שהן קורות.

הישאר מעודכן בחדשות האחרונות. הירשם לשירות החדשות הדחופות שמגיע לתיבת הדוא"ל שלך מדי יום.

בהרשמה, אתה מסכים לתנאי השימוש ולמדיניות פרטיות.