ISRAELI AFFAIRS

Date unavailable - שעון ירושלים

משבר אמון בין תל אביב לוושינגטון: לחצי טראמפ לנסיגה מלבנון מעוררים זעם ישראלי

החוגים הפוליטיים והביטחוניים בישראל נמצאים במצב של רתיחה ובלבול בעקבות חשיפת פרטי מזכר ההבנות שנחתם על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מקבילו האיראני מסעוד פזשקיאן. ביקורות אלו מגיעות בזמן שוושינגטון וטהראן החלו במשא ומתן רשמי שמטרתו לסיים את הלחימה בכל החזיתות, מה שגורמים ישראלים רואים כאיום ישיר על הישגיהם בשטח בדרום לבנון.

המזכר שנחתם אלקטרונית כולל סעיפים שתוארו כהלם בתל אביב, שכן הוא קובע הפסקת אש כוללת ופתיחה מחדש של מצרי הורמוז לאספקת אנרגיה עולמית, בתמורה להסרת המצור הימי על איראן. משקיפים ישראלים רואים בצעד זה שינוי רדיקלי במדיניות טראמפ, שמעניקה כעת עדיפות ליציבות השווקים העולמיים על חשבון הדרישות הביטחוניות הישראליות.

בהקשר של התגובות, עודד עילם, ראש המחלקה למלחמה בטרור לשעבר במוסד, תקף בחריפות את הממשל האמריקאי, וטען כי וושינגטון הפכה ל'שטיח פרסי' שעליו עוברים האיראנים כדי להגשים את האינטרסים שלהם. עילם הדגיש בהצהרות שצוטטו על ידי מקורות רשמיים כי המדיניות האמריקאית הנוכחית פועלת ישירות נגד האינטרסים האסטרטגיים המשותפים, מה שמעמיד את ישראל במצב קריטי.

מצדו, המזרחן יוני בן מנחם חשף לחצים אמריקאים ממשיים שהחלו להיות מופעלים על תל אביב כדי לאלץ אותה לסגת מהשטחים שכבשה בדרום לבנון. בן מנחם ציין כי וושינגטון מנסה לכפות תנאי נסיגה לפני פתרון בעיית נשק חיזבאללה, מה שנדחה על ידי הממסד הצבאי הישראלי שמתנה את הנסיגה בפירוק הנשק קודם כל.

בן מנחם הסביר בשיחתו עם כלי תקשורת מקומיים כי הממשל האמריקאי החל כבר לדון בפרטי הנסיגה מאתרים אסטרטגיים רגישים, ביניהם מבצר שקיף. הוא הזהיר כי הגישה האמריקאית הנוכחית חסרה כל ערובות אמיתיות לביטחון תושבי היישובים הצפוניים, העומדים בפני סכנת חזרה לנקודת ההתחלה של האיומים.

בהתפתחות שטחית ודיפלומטית, דיווחים עיתונאיים חשפו הצעה לקביעת 'אזורי ניסוי' בדרום לבנון במהלך סבב המשא ומתן הבא בוושינגטון. הצעה זו נועדה להעביר בהדרגה את האחריות הביטחונית מצה"ל לצבא לבנון, בניסיון לבחון את יכולת המדינה הלבנונית לשלוט בגבול ולמנוע פעולות צבאיות.

בנוגע לאופוזיציה הישראלית, אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו', תיאר את ההסכם האמריקאי-איראני כ'אסון הפוליטי הגדול ביותר' מאז הקמת ישראל. ליברמן האשים את הממשלה בכניעה לתכתיבי וושינגטון, הפועלת מתוך מניע של הורדת מחירי הדלק בבורסות העולמיות, במקום להגן על ביטחון בעלות בריתה באזור.

ליברמן גם מתח ביקורת אישית חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ותיאר אותו כמי שהפך ל'שק חבטות' עבור טראמפ. הוא הוסיף כי חיילי צה"ל משלמים את מחיר ההבנות הללו באמצעות הגבלת תנועתם בשטח והטלת מגבלות פוליטיות המונעות מהם להכריע קרבות, מה שמוביל לשחיקת כוח ההרתעה הישראלי.

בניסיון להרגיע את הרוחות, שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון, מייק הרצוג, הזהיר מפני ההשלכות של המשך התקיפה על ממשל טראמפ. הרצוג ציין כי היחסים האסטרטגיים בין שתי המדינות נמצאים בשפל המדרגה, וכי הצהרות חסרות אחריות מצד גורמים ישראלים עלולות להוביל לנתק קבוע עם הבית הלבן.

הרצוג ציין כי הביקורת הישראלית הופנתה גם כלפי ג'יי.די. ואנס, סגן נשיא ארה"ב, עניין בעל חומרה רבה בהתחשב באפשרות שימלא תפקידי מנהיגות בכירים בעתיד. הוא קרא לנהל את המחלוקות באמצעות ערוצים דיפלומטיים סגורים במקום התכתשות תקשורתית הפוגעת בתדמיתה הבינלאומית של ישראל.

החוגים הביטחוניים בתל אביב חוששים שכל הסכם סופי יוביל להעצמת איראן לבנות מחדש את כלכלתה המותשת ולחזק את יכולות בעלות בריתה, ובראשן חיזבאללה. גורמים ישראלים סבורים כי הוויתורים שאיראן עשויה להציע בתיק הגרעין שלה יהיו מוגבלים ופורמליים לעומת רווחים אסטרטגיים ופיננסיים עצומים שישנו את מאזן הכוחות.

לפי מקורות תקשורתיים, נתניהו ניסה להכיל את המשבר בבקשה משרדיו להימנע מלתקוף את טראמפ אישית, מחשש לתגובות נקמניות מצד הנשיא האמריקאי. עם זאת, טראמפ לא היסס להזכיר לישראלים את חסדו, והצהיר כי ישראל הייתה נמחקת מהמפה אלמלא תמיכתו הצבאית והפוליטית במהלך כהונתו.

גם ג'יי.די. ואנס נכנס לקו העימות המילולי, מתח ביקורת על חברי ממשלת נתניהו והזכיר להם כי שני שלישים מהנשק המגן על ישראל מיוצר וממומן על ידי משלמי המסים האמריקאים. ואנס הדגיש בבירור כי אינו בוטח באף מדינה במסגרת היחסים הבינלאומיים, והדגיש כי האינטרסים האמריקאים קודמים לכל.

העיניים נשואות כעת לסבב המשא ומתן החמישי הצפוי בוושינגטון בין ה-23 ל-25 ביוני, שיקבע את מאפייני השלב הבא בדרום לבנון. בעוד ביירות מתעקשת להגביל את הנשק לידי המדינה, עמדת חיזבאללה הדוחה גישה זו נותרה אבן נגף בפני כל הסכם בר קיימא, בצל ציפייה ישראלית המלווה בזהירות ודאגה.

האמריקאים משמשים כשטיח פרסי עבור האיראנים ופועלים ישירות נגד האינטרסים שלהם.

תגים

שתף את דעתך

משבר אמון בין תל אביב לוושינגטון: לחצי טראמפ לנסיגה מלבנון מעוררים זעם ישראלי

ניוזלטר

היה הראשון לדעת את החדשות החשובות ברגע שהן קורות.

הישאר מעודכן בחדשות האחרונות. הירשם לשירות החדשות הדחופות שמגיע לתיבת הדוא"ל שלך מדי יום.

בהרשמה, אתה מסכים לתנאי השימוש ולמדיניות פרטיות.